2. Mallegatsluis

Willem van Oranje heeft er genoeg van

Op dit sluisterrein bij de Mallegatsluis was al vóór 1400 een klein sluisje om van de Hollandse IJssel om de stad heen naar de Gouwe te varen. Maar dat mocht van het stadsbestuur niet. De schippers moesten de tijdrovende vaart dóór de stad nemen, daar werd meer aan verdiend!

In 1575 heeft Willem van Oranje een grotere sluis geëist. Het oude sluisje, en de omslachtige route via de Haven, waren hem een doorn in het oog. Hij meende dat het Beleg van Leiden nodeloos lang had geduurd door de vertraging van zijn geuzenvloot in Gouda.

Statensluis

In 1576 werd daarom de nieuwe, grotere Statensluis gebouwd, zo genoemd omdat de Staten van Holland hem betaald hadden. Gouda had wel voor elkaar weten te krijgen dat uitsluitend militaire vaartuigen de sluis mochten gebruiken. Amsterdam en Rotterdam hebben toen Gouda onder druk gezet en met succes: voortaan mochten ook schepen die te breed waren voor de stadsroute door de Statensluis. Wel moest zo’n schip dan eerst 36 uur bij Gouda voor de wal hebben gelegen en op het stadhuis een consent, een vergunning, hebben gekocht. Zo schutten hier rond 1600 al gemiddeld ruim 15 schepen per dag.

Mallegatsluis

Na twee eeuwen dienst was de Statensluis aan zijn eind. Hij werd hij in 1764 vervangen door de Mallegatsluis, 7,85 meter breed,  45 meter lang, toegelaten diepgang 2,10 meter.

Mallegatsluis, bouwtekening 1764   (foto uit Streekarchief Midden-Holland, Gouda)
Mallegatsluis, bouwtekening 1764 (foto uit Streekarchief Midden-Holland, Gouda)
Schip schut naar binnen in de Mallegatsluis, vermoedelijk jaren 30 vorige eeuw   (foto uit collectie House of Cards)
Schip schut naar binnen in de Mallegatsluis, vermoedelijk jaren 30 vorige eeuw (foto uit collectie House of Cards)

Eind 19e eeuw was de scheepvaart toegenomen en waren de schepen groter geworden. Omdat de sluis per getij maar een beperkte tijd gebruikt kon worden, waren er vaak lange wachttijden. Die gaven regelmatig ook aanleiding tot vechtpartijen. Kortom: de Mallegatsluis voldeed niet meer. In 1916 werd besloten tot de bouw van een nieuwe sluis. Dat werd de Julianasluis ten westen van Gouda. Door de crisis en door geotechnische problemen werd die uiteindelijk pas in 1935 voltooid. Toen was het in de Mallegatsluis snel afgelopen met de drukte, alleen lokaal scheepvaartverkeer en de pleziervaart gebruikten hem nog.

SCHEEPSPASSAGES MALLEGATSLUIS
jaar                      gem. schepen per dag                  gem. ton per schip
1890                                        75                                             80
1930                                      150                                           107
1935                      in gebruik nemen Julianasluis                      
1939                                        35                                             67

In 1941 is de sluis op initiatief van de Duitse Wehrmacht gerenoveerd en van stalen hefdeuren voorzien. In 2002 is de Mallegatsluis nogmaals gerestaureerd. Nu schutten hier jaarlijks ruim 4000 pleziervaartuigen.

De Mallegatsluis krijgt een nieuwe sluisdeur, 1941  (foto uit Streekarchief Midden-Holland, Gouda)
De Mallegatsluis krijgt een nieuwe sluisdeur, 1941 (foto uit Streekarchief Midden-Holland, Gouda)

Hendrik Bijnsdorp, juni 2022


Mallegatsluis, ca 1930 met oud zeilscheepje foto Streekarchief Hollands-Midden, Gouda
Mallegatsluis, ca 1930 (foto uit Streekarchief Hollands-Midden, Gouda)