G t/m J

Hasselteraak De Goede Verwachting

Goede Verwachting was eerste schip met voedsel op 8 mei 1945 in/voor Amsterdam.

Dit schip heeft tot 1953 zonder motor gezeild. Toen is er een liggende Deutz met zijschroefinstallatie als hulpmotor geplaatst.
In 1957 is het schip met 3,10 m geklonken verlengd. Het tuig kreeg toen de hulpfunctie en werd als laad- en losinstallatie gebruikt.
In 1963 verdween de tuigage helemaal, werden de gangboorden en de dennen verhoogd en een machinekamer gemaakt met een Volvo Penta MD47B, die er tot 2012 in heeft gestaan. Het schip werd voorzien van een Engels stuurwerk en een motorschiproer en -stuurwiel met daarover een stuurhut.

Vanaf 1978 is de oude situatie weer teruggebracht. Het schip is ingekort (ook weer geklonken). De gangboorden kwamen weer op de oude plek. Het mastdek, de mastkoker en de tuigage zijn weer aangebracht. Vanaf 1983 kon het schip weer zeilen.

Voor meer informatie Hasselteraak De Goede Verwachting: klik hier


Praam Tjalk Grutte Pier

Praam Tjalk met Geklonken Romp Zadeldak opbouw uit 1970 Gebruikt voor vervoer van Terp aarde en Turf.

Voor meer informatie over Praam Tjalk Grutte Pier: klik hier


Luxe Motor Helena Marcelia

Het roefje en de stuurhut zijn in originele staat. Vroeger was het werkgebied Zuid-Holland en de Zeeuwse eilanden. Gebruikt voor turf- en fouragehandel.


Tjalk Heliades

Gebouwd in 1887 als dektjalk of paviljoentjalk naar het Groningermodel. Tot 1921 beurtvaart op zeilen. Daarna is er een motor ingekomen, waarna voor de beurs werd gevaren. De tjalk heeft meegewerkt aan de bouw van de afsluitdijk. Is in 1939 van een nieuwe meetbrief voorzien en als pleziervaartuig in gebruik genomen.

Voor meer informatie over Tjalk Heliades: klik hier

Tjalk Heliades (c) Foto: Hajo


Klipper Hoop op Welvaart

Als zeilend vrachtschip vanaf 1913 dienst gedaan tot het ondertussen gemotoriseerde schip gevonden werd in 1982 op een schroothoop. Door de vorige eigenaren gered en ingekort tot de huidige (originele) lengte (23,65m) en tot zeilend recreatievaartuig omgebouwd.

In 2018 heeft het schip een nieuwe eigenaar gevonden die met liefde de zorg voor het schip heeft overgenomen en de komende jaren nieuwe avonturen gaat beleven.

Voor meer informatie over Klipper Hoop op Welvaart: klik hier


Noorzee botter Jacob UK141

Tijdens de watersnoodramp op 1 februari 1953 lag een groot gedeelte van de Urker Noordzeevloot in Breskens, Zeeuws-Vlaanderen. Nog diezelfde dag probeerden de Urkers hun schepen te bereiken en waar mogelijk hulp te bieden. De UK 141 speelde daarbij een leidende rol. Met zijn nieuwe, sterke radiozender wist de ‘Jacob’ een netwerk van verbindingen tot stand te brengen, die van vitaal belang bleken bij het verloop van de reddingsoperaties.

Voor meer informatie over Noorzee botter Jacob UK141: klik hier


Waalschokker Jacoba

De waalschokker “Jacoba” is gebouwd bij scheepswerf Jansen te Druten en is in 1926 van de helling gelopen. In de begintijd van de riviervisserij werd gevist met afgedankte botters, kwakken e.d. uit de Zuiderzeevisserij. Omdat deze schepen niet voldeden aan de specifieke wensen van de riviervissers heeft men een een eigen scheepstype ontwikkeld. Het eerste nieuwe stalen schip wat men in 1911 bouwde had de afmetingen van een Volendammerkwak.

De waalschokkers zijn dus eigenlijk geen schokkers. Tijdens de actieve visserijperiode heeft er in een waalschokker geen motor gestaan en men kon er ook niet mee zeilen. Wel heeft er altijd een mast en een giek op gestaan, welke diende voor het uitzetten van de visnetten. De Jacoba heeft ook vele jaren dienst gedaan als vissersschip op de grote rivieren. Het vissen op stromend water, liggend achter het anker, noemde men “ankerkuilen”.

De Jacoba werd vooral ingezet in de zalm- en palingvisserij. De waalschokkers werden in maart stroomopwaarts, tot soms ver in Duitsland, gesleept waar gevist werd. In het najaar kwamen de waalschokkers weer terug in de haven.

Heerenwaarden was het centrum van waaruit de meeste ankerkuilvisserij op de Rijn en Waal werd bedreven. In Heerenwaarden is ook het museum waar het zusterschip van de “Jacoba” in oorspronkelijke staat te zien is. De Jacoba heeft nu een andere bestemming. Er zit nu wel een motor in en het is zeilend gemaakt. Het is volledig ingericht voor bewoning.

Voor meer informatie Waalschokker Jacoba: klik hier


Westlander Jozephina

We hebben met de Jozephina in de winter rondvaarten gedaan in Gouda met de lichtjesdagen, zelfs door het ijs. De Jozephina is vanaf 1996 in ons bezit. Ton Persoon mocht haar van de Gemeente
Amsterdam weghalen waar ze lag als uitgebrande woonboot. Het was één grote roestbak. Na ca. 1 jaar lassen en slijpen is ze weer een juweel van een Westlander geworden. We hebben bij firma de Boer een prachtig grootzeil besteld. En er is een 25 pk Ferryman in gekomen. De Jozephina is heerlijk om mee te zeilen en in 1997 hebben we het IJzeilen gewonnen. We hopen er nog lang
plezier van te hebben.

Voor meer informatie over Westlander Josephina: klik hier


Vlet-Aak De Jubelkop

Rederij Schuitjevaart in Leiden heeft een duurzame vloot van rondvaartboten met elektrische motoren“. Deze zomer te zien in het historisch centrum tijdens de evenementen van Gouda Waterstad 750 jaar.

De Leidse duurzame rederij Schuitjevaart heeft er weer een schip bij. Het gaat om een meer dan honderd jaar oude ijzeren Vletaak die afgelopen week in Rotterdam te water werd gelaten bij werf Koningspoort. Bij die gelegenheid werd ze door Ans Ruiter, de partner van reder Koene Parmentier, tot de Jubelkop gedoopt en na een puts water kon het elektrisch aangedreven schip dat over enkele weken in Leiden aankomt het ruime sop kiezen.

De naam Jubelkop voor de nieuwste aanwinst van Koene Parmentier bedacht de schipper zelf: “De kop van het schip loopt nogal steil op. Een Jubelkop dus, waar mensen vrolijk van worden. Lees meer

Voor meer informatie over de Vlet-aak Jubelkop: klik hier


Klik verder naar de volgende pagina: