A t/m C

Luxe Motor “Amor tussisque non celatur”

Dit betekent: “liefde en hoesten kun je niet verbergen“.
Het schip is gebouwd in Hoogeveen als ‘Nieuwe Zorg’ in 1926.
Tot 1960 heeft het schip gevaren onder die naam.

Voor meer informatie over Amor tussisque non celatur: klik hier


Zeeuwse klipper Adriana Pieternella

Zeeuwse beurtklipper. In 1895 gebouwd bij Van den Adel Papendrecht als beurtklipper voor het woelige zoute water van de zeearmen in Zeeland. Kort, breed, rond en zwaar gebouwd met brede gangboorden: ‘een beul van een schip‘ toch slechts 68 ton. Afmetingen als van Friese palingaken die op Londen voeren.

De Adriana Pieternella heeft een veel bewogen historie op de Westerschelde, onder beurtschipper A.J. de Koster op het traject Hoofdplaat – Dordrecht – Rotterdam. (zie blz 63 -67 van \”De Blikken Motor\”, door A.R. Koppejan ADZ bv, Vlissingen isbn 978-90-72838-43-8 )

Voor meer informatie over de Zeeuwse klipper Adriana Pieternella: klik hier


Garnalenkotter Anna

Bouwjaar 1962.


Motorsleepboot Anna

Bouwjaar 1938.

Voor meer informatie over Motorsleepboot Anna: klik hier.


Motorsleepboot Atina III

Het schip is te water gelaten als Nellie 17-10- 1941 met teboekstelling Amsterdam 1840B in opdracht van dhr. W. Salomons op de werf van D&J Boot te Alphen a/d Rijn. Direct daarna in beslag genomen door de Duitse bezetter en als patrouille boot door de “Kriegsmarine ” ingezet op de Oostzee.

Op 14-11- 1947 door bureau Oorlogsbuit terug gehaald naar Delfzijl, Staat der Nederlanden en in kadaster ingeschreven in Groningen onder nr 2298 B Gron. Na enkele naamswijzigingen heet het schip sinds 2007 Atina III. Het schip is grotendeels origineel met de eerste motor en originele betimmering. Het schip is ingeschreven als varend monument onder nr 24.

Voor meer informatie over Motorboot Atina III: klik hier


Beurtmotor Augusta Maria

Zij is gedoopt als Augusta Eliza, naar de dochter van de eerste eigenaar die haar liet bouwen in 1910.
Later voer zij onder de naam Vier Gebroeders vanuit Hardinxveld/Biesbosch met griendhout naar o.a. Afsluitdijk, Oosterschelde Dam en België voor zinkstukken aldaar.
De vorige eigenaar, een Zwitser, kocht haar in 1998 in Hardinxveld. Na vele jaren zwerven door o.a. Frankrijk, België en Duitsland kocht hij in Leer, Duitsland een appartement en verkocht het schip. Ik vond haar aldaar en haalde haar naar Gorinchem waarna al spoedig uit de historie bleek dat zij van 1935 tot 1998 in de directe omgeving van Gorinchem had vertoefd……


Groninger Tjalk Avontuur

Bouwjaar 1909.

Voor meer informatie over de Groninger Tjalk Avontuur: klik hier


Motorkagenaar Avontuur

Het betreft hier een motorkagenaar bouwjaar 1923. Er werd van dit soort schepen vaak weinig geregistreerd zodat we niet veel van de historie weten. Van dit schip is bekend dat het werd gebruikt bij baggerwerken en het aanbrengen van beschoeiingen op de Westeinderplassen.

Voor meer informatie over de Motorkagenaar Avontuur: klik hier


Mosselaak BZ 31  ’t Iezeren Keteltje

Waarom hebben we dit scheepje ’t Iezeren Keteltje genoemd?

Dat zit zo. Deze mosselaak was in 1912  als BRU 55 het eerste of misschien tweede ijzeren schip van de Bruse vissersvloot. Hendrik, begin twintig en oomzegger van de eigenaar, voer mee als knecht. Omdat in de besloten vissersdorpen veel dezelfde familienamen voorkomen krijgt iedereen een bijnaam. Die van Hendrik was ‘Heintje van ’t Iezeren keteltje’. De ronde vormen van de aak hebben daarbij wel een rol gespeeld, denken we.

Dit verhaal hebben we van de kleinzoon van Heintje. We vonden het zo leuk dat we er de naam van gemaakt hebben.

Van 1930 tot 1968 heeft het scheepje gevist vanuit Bergen op Zoom met visserijnummer BZ 31, dat nummer hebben we het scheepje ook meegegeven.

Voor meer informatie: lees hier


Motorsleepboot Citius

Bouwjaar 1904.

Voor meer informatie: klik hier


Tjalk / Skûtsje Cosmopoliet

Deze scheepjes (skûtsjes) werden veel bevaren in het noorden van ons land. Groningen, Friesland en Drenthe.
Ze vervoerden meestal terpaarde, mest, bouwmaterialen en turf. Ook werden zij ingezet bij verhuizingen om de huisraad te vervoeren.

Voor meer informatie over Tjalk / Skûtsje Cosmopoliet: klik hier


Motorboot Cubaard

Ik heb dit beurtscheepje in 2011 in Amsterdam gekocht. Er stond een opbouw op. Het dak van de woning bestond uit de oude luikenkap. Deze was niet meer te redden. In 2012 is het casco uit het water gehaald en tot op heden aan het restaureren. De restauratie wordt door ‘Stichting Westlander Nostalgie’ ondersteund. 20-01-2018 is de Cubaard na restauratie weer te watergelaten onder belangstelling van veel vrienden en kennissen. Meer informatie over onze restauratie: zie ook www.westlandernostalgie.com.

Voor meer informatie over het schip: klik hier


Klik verder naar de volgende pagina: