K t/m N

Luxemotor Lena Clazina

Voorheen Vios geheten en voelt zich thuis in Gouda.

Deze ‘staalijzeren’ luxemotor van 24 x 4.20 m. werd in 1925 gebouwd bij scheepswerf Boot in Alphen aan den Rijn, bouwnummer 1985. Opdrachtgever was Teunis van Herk uit Ouderkerk a/d IJssel en hij noemde het schip naar zijn vrouw. Tot 1985 heeft het schip, voorzien van een laadmast met giek, nog vracht gevaren, voornamelijk zand en grind. In 1961 is het schip verlengd tot bijna 30 m.

In 1985 kwam het in handen van schipper van Veen die het schip de naam “VIOS” gaf en er nog een poosje vracht mee gevaren heeft en er daarna op bleef wonen, deze eigenaar heeft het schip weer ingekort naar 25 m. In 1995 kocht Hamp Harmsen het schip en kwam ermee naar Delfshaven. In 2002 werd homeopatisch arts McLaine Pont eigenaar. Van deze eigenaar kocht Nico Zuiderwijk in 2008 de luxe motor om erop te wonen en recreatief mee te varen.
Het schip kreeg een mooie ligplaats in de historische haven aan de Westvest in Schiedam.

In het najaar van 2015, besloot Nico het schip de eerste naam weer terug te geven: LENA CLAZINA, een eerbetoon aan de historie van dit authentieke schip. In 2016 kochten Terence Scholtes en Inge Koomen de LENA CLAZINA voor permanente bewoning en gaven haar een nieuwe ligplaats: de museumhaven in Gouda. Zij willen het schip verder restaureren door onder andere de mast weer terug te plaatsen. Door de jaren heen hielden alle eigenaren de oude roef intact.

Themawandeling “Scheepvaartstad Gouda”

Lena Clazina neemt deel aan de speciale themawandeling “Scheepvaartstad Gouda”, langs de kade aan het buurtje waar ze ligt staat een banner met haar geschiedenis en haar band met Gouda. Loop de wandeling: klik hier voor het startpunt!

Voor meer informatie over Luxemotor Lena Clazina: klik hier


Sleepboot Marianna

Voor meer informatie over Sleepboot Marianna: klik hier


Kagenaar Meneer Nilsson

Ons schip werd in de volksmond de poepboot genoemd. Het heeft vroeger mest en gier vervoerd“.

Meneer x (opa) is in de bollenstreek begonnen met werken met zijn boot. Hij vervoerde mest/gier. Daarom werd de boot in de volksmond poepboot genoemd. In 1976 heeft zijn kleinzoon de boot overgenomen en de bovenbouw er op gemaakt, motor geplaatst, dieseltanks, boegschroef en watertanks geplaatst en de gangboorden verbreed. Voordat wij de boot in 2014 gekocht hebben had de boot al 6 eigenaren gehad en was er weinig over van de boot. Nu wij, eigenaars zijn van de boot, pakken wij elke winter, als er niet gevaren wordt, met liefde een nieuw gedeelte aan om te renoveren.

Voor meer informatie over Kagenaar Meneer Nilsson: klik hier


Sleepboot Mokum

Voor meer informatie over Sleepboot Mokum: klik hier


Steilsteven Nellie Lena

Heeft altijd gevaren als beurtvaarder voor de mesthandel en tuinders benodigdheden.

1ste inschrijving Antonia 29 dec 1921
2de inschrijving Vijf gezusters 29 juli 1942
Schip is van Meeuwisse Den Haag geweest.

Nellie-Lena te huur!

Een avontuurlijke vakantie? Nederland van de andere kant bekijken? Boek nu een dagtocht, weekend weg of vakantie met de Nellie-Lena inclusief de schipper. Het comfortabele schip is ook geschikt om een teamuitje te boeken. Teams van bedrijven of andere gezelschappen tot 12 personen. Boot te huur via de website

Voor meer informatie over Steilsteven Nelli-Lena: klik hier


Beurtmotor Niets Zonder Gods Zegen

Heeft altijd gevaren als beurtvaarder voor zand, grind en soms aardappels uit Zeeland.

De Niets Zonder Gods Zegen is gebouwd in opdracht van Van Veen uit De Kwakel (NH). Tot ca 1965 heeft het gevaren als beroepsschip (zand- en grinthandel met af en toe een reisje Zeeland voor aardappels). Hierna werd de eerste eigenaar brugwachter bij Uithoorn en werd het scheepje gebruikt voor de familievakantie.

In de winter van 1979/’80 kocht de huidige eigenaar (Lourens Groenland) het scheepje. Tot 1989 is er gevaren met de oude Kromhoutmotor 30 PK. Toen werd er een DAF 575 ingebouwd. In de loop der jaren is het ruim ingebouwd. Grote watertank en dieseltank zijn geplaatst terwijl van buiten de originaliteit is behouden. Zo ook is de roef nog origineel met bedsteden voor schipper en kinderen. In 2001 is een nieuw gereviseerde DAF 575 geplaatst, in 2009 is een boegschroef geplaatst en in 2011 kimkielen. In 2009 heeft het scheepje de status van varend monument verkregen.

Het schip vaart veel, onder andere elk jaar grote reizen naar Frankrijk, België, Duitsland en trekt dan veel bekijks.

Voor meer informatie over Beurtmotor Niets Zonder Gods Zegen: klik hier


Motorschip Nieuwezorg

De Nieuwezorg is onder de naam Marinus in 1924 gebouwd in Zoeterwoude. Gezien de afmetingen is het schip specifiek gebouwd voor gebruik in het huidige Groene Hart. Voor zover bekend is het schip vanaf de bouw tot eind jaren 70 actief gebruikt in en rond dit gebied.

Het schip werd gebruikt voor het vervoer van materialen van en naar boerderijen zoals grind, zand, hooi, veevoer, mest, grond etc. Ook werden bouwmaterialen vervoerd voor lokale aannemers bij klussen op afgelegen locaties. Voor het op hoogte houden van polderdijken werd puin vervoerd. Het laden en lossen was zwaar werk, omdat dat met de schep en de kruiwagen gebeurde.

Rond 1950 is het ruim verhoogd met een den om het laadvermogen te vergroten tot de huidige 18 ton. In de jaren 60 is er een eenvoudig stuurhutje boven de roef en de machinekamer gemaakt om bij slecht weer binnen te kunnen zitten. Het stuurhutje is neerklapbaar om onder de vaste bruggen door te kunnen.
In 1970 is de oude Industrie eencilinder gloeikopmotor vervangen door een nieuwe Ford viercilinder dieselmotor, die nog steeds voor de voortstuwing zorgt.
Eind jaren 70 werden boerderijen beter bereikbaar gemaakt via de weg en werd veel vervoer overgenomen door vrachtauto’s. De vader van de huidige eigenaar moest toen noodgedwongen zijn bedrijf stoppen, maar heeft het schip in de familie gehouden.

De intentie is het schip in de vaart te houden in de staat zoals het tot in de jaren (19)70 werd gebruikt.

Voor meer informatie over Motorschip Nieuwezorg: klik hier


Sliedrechts aakje Nooit Gedacht

De eerste naam van het schip werd vermeld in de meetbrief als ‘Nooit Gedacht’. Ook is er gevaren onder de naam ‘Noach’ en ‘Minerva’. Sinds 2010 is de naam weer ‘Nooit Gedacht’. In 1907 was de eigenaar P. Mecklenburg uit Sleeuwijk.

De benaming Sliedrechtse aak gebruikte men voor boeieraakjes met achter een spiegeltje (=plat kontje) zoals bij een schouw. Voor is er een klapsteven. Het boeisel voor en achter is in één lijn met de romp. Het scheepje was open tot het voordek of had luiken tot op het potdeksel, dus over de volle breedte. In het boeisel zit een uitsparing over de lengte van het ruim. Vroeger zat daar een weg neembaar zetboord.

Voor meer informatie over Sliedrechts aakje Nooit Gedacht: klik hier


Klik verder naar de volgende pagina: