V t/m Z

Visserschip Vischhaler

De Vischhandel is een motorbeunschip op basis van een vergrote zalmschouw gebouwd bij de werf De Korte in Moerdijk in opdracht van de Firma Kanters omstreeks 1927. Kanters had ook een kleiner motorbeunscheepje de DD13, die nu in Woudrichem ligplaats heeft. In die tijd waren de roepnamen ‘kleine motor’ en ‘grote motor’ maar ook wel resp. Vishandel 1 en Vishandel 2. In de Vishandel 2 stond toen een kleine motor, maar al snel is daar een grotere 2 cilinder MWM in geplaatst. Ter gelijker tijd is ook de motorroef in het achterschip geplaatst. Dat zal al rond 1930 zijn gebeurd, gezien de vele foto’s uit die tijd waarop duidelijk de achter / motorroef is te zien. Toen is ook de stuurkap er op gezet. In 1972 verkocht Kanters de Vishandel 2 aan Remi Poppe uit Vlaardingen die de schuit 36 jaar heeft gehad. In 2010 kocht Gerrit Valk uit Dordrecht / Kop van het Land het scheepje en liet in de bun de SABB 2H plaatsen waarbij de stuurkap ook naar voren is geplaatst. Sinds 2021 nu in mijn eigendom. Voor meer informatie: klik hier


Voorwaarts 1


Westlander Voorwaarts IV

De Voorwaarts IV is een westlander scherpsteven gebouwd in 1929 bij Pannevis in Alphen aan den Rijn als een open motorscheepje met motorroef en salonroef. Er stond waarschijnlijk een 1 cilinder 15 pk ruwe oliemotor van Kromhout in.

Er zij twee verhalen over de eerste jaren van de Voorwaarts IV.

  1. Het scheepje is gebouwd voor rederij Herlaar uit Leiden om vracht te vervoeren voor een kalkfabriek. Er zou een houten den voor het vergroten van het laadvolume opgestaan hebben? Deze informatie hebben we van de vorige eigenaar die het scheepje sinds 2014 had.
  2. Het scheepje heeft in het Westland gevaren met producten uit het Westland. Deze informatie hebben we van de familie Verhaar die eigenaar was vanaf 1952 t/m 1989.

In 1952 kocht Gillis Verhaar de Voorwaarts IV en heeft haar in Overschie om laten bouwen tot tankscheepje. De naam werd Ventura. Er is toen een stuurhutje opgezet, het dek is vlak dichtgelast en er zijn 4 tanks ingelast. Twee tanks van 6000 liter en twee van 3000 liter. In het vooronder lagen te verhandelen scheepsbenodigdheden en aan dek stonden gasflessen en bunkerslanghaspels. Het vooronder is iets vergroot omdat deze ruimte toch voorhanden was. Het boeisel werd wit groen geblokt geschilderd.

Vanaf 1989 tot 2002 heeft het scheepje, verbouwd tot pleziervaartuig als Griet gevaren in de omgeving van Hillegom.

Daarna tot 2013 in de omgeving van Zaandam.

In 2014 heeft M. Blokland het scheepje gekocht en de originele naam weer teruggeven. Hij heeft het scheepje vrijwel in de originele staat teruggebracht. De stuurhut, verlengde machinekamer en grotere voordek/ vooronder zijn als in 1952.

In 2019 hebben wij, Fleur Jacques en Joris de Groot de Voorwaarts IV van Blokland overgenomen. Wij gaan proberen nog meer dingen te herstellen naar hoe het schip gebouwd is. De golfbreker en het vooronderluik zullen ter zijne tijd weer in oorspronkelijke vorm worden terug gerestaureerd.

Voor meer informatie: klik hier


Tjalk Vrouwe Adriana

Een Tjalk met een diepe zeeg. Romp is origineel. Schip is zeilbaar gemaakt zoveel mogelijk behoud volgens het oude model getekend door Bart Vermeer. Opbouw als jacht met inachtneming van de lijn. De moter is een Mercedes met Paragon kk vierblad schroef 53cm 15X23. De vermoedelijke vracht was zand en grind in het Gelders rivierengebied, Arnhem en Nijmegen.

Voor meer informatie: klik hier


Tjalkje Wetterjuffer

Van het tjalkje ‘Wetterjuffer’ is helaas weinig bekend in ons archief. We weten dat het interieur in 1974 is gerestaureerd door Jachtwerf Traa. In januari 2019 kregen we de mededeling van Rinske Kasperts de Boer, dat het tjalkje van ongeveer 1959 tot 1977 eigendom was van haar familie.

Volgens de eerste aanmelding voor opname in het Stamboek werd bij het bouwjaar rond 1900 opgegeven. In de scheepsliggers vind je bij de vermelde schepen gebouwd door Wildschut, schepen gebouwd vanaf 1905, maar ook allemaal langer dan 15 meter.

Meer informatie, maten en kenmerken: Klik hier


Luxe motor Zorg en Vlijt

De Zorg & Vlijt van is een luxe motor met afmetingen geschikt voor het Westland. De afmetingen zijn: 21.42 lang, 3.50 breed en steekt 0.90 meter diep, kruiphoogte 1.70 m. Hij werd in 1923 gebouwd Er werd toen een kromhout gloeikopmotor van 22 pk in geplaatst. Deze schepen lenen zich er uitstekend voor om als recreatieschip om te bouwen, mede door de compacte afmetingen en een geringe diepgang van slechts 90 cm. Tussen 1950 en 1965 is dit schip vaak te zien geweest op het traject Westland via de vliet en leiden naar Vinkeveen om daar veengrond te laden voor div. bestemmingen in het Westland en Zoeterwoude. Ook werden regelmatig houttransporten verzorgd uit de regio Zaandam naar het Westland voor de kistenbouw. Sinds 2007 is de hoofdmotor vervangen, nu staat er een John Deere van 127 pk in.

Voor meer informatie: klik hier


De schepen van het erfgoed varend bedrijfsvaartuig zijn in de grachten en singels te bewonderen in de binnenstad van Gouda van 28 – 31 juli 2022 tijdens de festiviteiten van Gouda Waterstad 750.
Sommige schippers stellen hun schip open om hun pareltjes ook van binnen te bewonderen, anderen houden een 2e handsmarkt de schippers maken dit kenbaar met een bord.

Meer weten over hoe belangrijk de scheepvaart voor Gouda is geweest?

Beleef de themawandeling “Scheepvaartstad Gouda” van ca. 2km; startpunt in het IJsselpark bij de Museumhaven, Hoge Zeedijk 1.

De borden langs de route met de QR-codes geven u informatie over de historische punten.
Lees hier meer!