S t/m U

Beurtschip Samenwerking

De Samenwerking heeft de beurtdiensten gevaren tussen Amersfoort en Rotterdam voor de firma Gebroeders Los.
Zij vervoerden stukgoederen van eieren, meubels, fietsen, aardappels en rollen staalkabel. Het voorruim kon worden verzegeld en werd gebruikt voor exportbier.

Tevens heeft het schip meegewerkt aan de opbouw van de Europoort, waar zij componenten vervoerde voor de olie-industrie. Vanaf 1986 in particulier bezit en geschikt gemaakt voor bewoning. Voor meer informatie: klik hier


Gillissenvlet Snip

Het scheepje heeft, naar zeggen, oorspronkelijk gewerkt voor een waterschap. Daar wijst de uitrusting ook op. Daarna in particulier bezit. Het is ontworpen door Theo Gillissen als werkvlet of peilvlet in de periode toen hij nog in Boven-Hardinxveld woonde. Hij is gehermotoriseerd met een “drinkwaard -OM 636”. In particuliere handen is geprobeerd er een jachtje van te maken. We hebben nog oorspronkelijke tekeningen maar niet geheel compleet. De historie van dit scheepje is ons verder helaas onbekend!

Voor meer informatie: klik hier


Rivierklipper Spes

Een echte Zuid-Hollandse rivierklipper. Over haar geschiedenis is weinig bekend

Het heeft veel eigenaren gekend en het schip heeft over de rivieren gezeild, dit is duidelijk te zien aan de domicilie die het schip heeft gehad.

De spes is een snel en wendbaar schip. In de wedstrijden die de huidige eigenaren elk jaar meedoen, heeft het schip vaak om de ereplaatsen mee kunnen strijden.

Voortstuwing, eerst met een opdrukker met een 40 pk Ford. In 1953 omgebouwd met een inbouwmotor, 22 pk Scania, daarna een 120 pk Mercedes Benz. Huidige motor is een m.a.n d0026 80pk

1906 – WILHELMINA – G. v. Wiechen uit Dreumel.
1936 – MARIA – H. Huiskens uit Westervoort.
1948 – SPES – E. Kluin uit ’s Gravenhage.
1963 – SPES – T. Faber uit Groningen.
1987 – SPES – de Gemeente Amsterdam uit Amsterdam.
1988 – SPES – A.M.W. Tichelaar uit Leeuwarden.
1988 – SPES – W.J. Benus uit Drachten.
1993 – SPES – J.B. Tekstra / S.R. de Korte uit Enkhuizen.
2016 – SPES – H. Teeuwen / J.L. Westerhof uit Rotterdam.

Lees meer over de historie en kenmerken van Rivierklipper Spes en op deze website


Tjalk Suez (TA51)

De Suez is oorspronkelijk gebouwd als roefschip met een lengte van 15.90 meter, door Barkmeijer in Sneek, maar afgebouwd en opgeleverd door Minne Molles van der Werf en uiteindelijk in 1906 te water gelaten onder de naam ‘De Volharding’. Het was een zogenaamd “vol schipke “ en werd turf mee gevaren. Tot 1960 heeft het schip met vracht gevaren en is daarna omgebouwd tot tjalkjacht en 166 cm ingekort.

In 1967 heeft de toenmalige eigenaar het schip de naam ‘Suez’ gegeven. Dat heeft alles te maken met de afsluiting van het Suez kanaal gedurende de korte oorlog in die jaren tussen Israël en Egypte.

Lees meer over de historie en kenmerken van Tjalk Suez en op deze website


Klipper Trio

De Trio heeft tot na de Tweede Wereldoorlog zeilend vracht gevaren. Net na de oorlog ontmoette de toenmalige conservator van het scheepvaartmuseum Rotterdam, Petrejus, de Trio. Hij stimuleerde zijn modellenbouwer Hazenberg, om een model te maken van een zeilende binnenvaartklipper, met de Trio als voorbeeld. Voor meer informatie: klik hier


Zeilklipper Twee Gebroeders

De Friese Tjalk Twee Gebroeders is in 1905 in De Lemmer gebouwd voor de beurtvaart tussen Heerenveen en Amsterdam. In 1926 is het schip verkocht voor het vervoer van turf t.b.v. het eiland Urk. Dit alles ging nog volledig op de zeilen. Pas in 1946 is er een motor ingebouwd, een 22 pk Kromhout gloeikop, evenwel met behoud van de tuigage: bij gunstige wind kon er dan nog gezeild worden en dus gasolie uitgespaard worden. Pas in 1955 is het zeil definitief gestreken. Hoewel, veertien jaar later, in 1969, is de Twee Gebroeders opnieuw onder zeil gebracht: dit keer niet voor de vrachtvaart, maar voor de zeilende passagiersvaart, een geheel nieuwe bedrijfstak.

De Twee Gebroeders was hiermee een van de eerste, en in die tijd ook een van de grootste, zeilende passagiersschepen van Nederland. De huidige eigenaren hebben deze nieuwe vorm van beroepsvaart van 1974 tot 2008 uitgeoefend. In dat jaar is het schip (op 103-jarige leeftijd) met pensioen gegaan.

Tegenwoordig wordt zij gebruikt voor privé-vaartochten door het gehele land. De Twee Gebroeders verkeert nog in goede gezondheid en ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet.

Zeiltocht op het IJsselmeer met Twee Gebroeders?

Een dag zeilen op het IJsselmeer vanuit Muiden. Heerlijk ontspannen of juist actief meezeilen met de bemanning. Relaties, collega’s, vrienden en familie; met onze stijlvolle en comfortabel ingerichte zeilklipper Twee Gebroeders staan wij garant voor een perfect verzorgde dag. De catering wordt door ons ervaren team van chefs en bediening aan boord verzorgd. Wij werken met producten van lokale en kleinschalige boeren, vissers, brouwerijen en wijnimporteurs. Lees meer op de website.

Voor meer informatie: klik hier


Utrechtse Grote Aak Stille Kracht

“Duurzame scheepsvaart met elektrische motoren”

De Stille Kracht werd voor meerdere soorten vracht en beurtvaart gebruikt: kolen en turf voor de kachel, klei (voor de dakpanindustrie), hout, zand, grind, stenen, bagger, bouwmaterialen, e.a. in Vleuten en omstreken. Het scheepje werd behalve geboomd, gejaagd en gezeild ook geweegd. Lees ook meer op de website van rederij Schuitjevaart in Leiden.

Voor meer informatie: klik hier


Klik verder naar de volgende pagina: